Ville Andersson

Bloom

2015

kuva

Mitä kaikkea Ville Andersson on ehtinytkään tehdä lyhyen mutta tuotteliaan uransa aikana, maalausten, valokuvien, piirrosten ja veistosten ohella lavastuksia, postimerkkejä ja graafista keramiikkaa. Sittemmin hänen teknisiin valikoimiinsa ovat ilmaantuneet 3D-tulostimen avulla tehdyt digitaaliset veistokset tai pikemmin reliefit.

Andersson valittiin 2015 Vuoden Nuoreksi Taiteilijaksi, Tampereen taidemuseon ja Turun Aboa Vetus et Nova-museon yhteisen palkinnon saajaksi. Sen idea on esitellä nuorten lahjakkuuksien taidetta laajana näyttelynä. Anderssonin menestys ei kuitenkaan ole jäänyt vain kotimaiseksi läpimurroksi. Hänen teoksiaan on ollut esillä Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa ja Japanissa, eikä taiteilijan kansainvälinen juoksulista osoita keventymisen merkkejä.

Suomen Pankin kokoelmiin 2017 hankittu iso tussipiirros Bloom, on Anderssonin tuotannolle sikäli tyypillinen, että se perustuu vahvaan mustavalkoiseen kontrastiin. Kukkamainen teoskuvio raitoineen synnyttää optisen liikkeen, joka hieroo mukavasti katsojan silmää. Lehdyköiden taipuvat muodot voi nähdä eri tavoin, milloin kuvitteellisena kangasorkideana, milloin taas nopean huntutanssin liikeratoina. Monet Anderssonin aiemmista teoksista ovat kuvanneet kankaiden aaltoilevan taitteisia muotoja samaan tapaan kuin barokin maalarit ja kuvanveistäjät, joille figuurin liikkeen ja ilmeikkyyden tehostaminen draperian, laskosten avulla oli tärkeä keino. Sen juuret ovat toki kauempana, antiikin kuvanveistossa.

Bloomin yhteydessä rinnastus kuvanveistoon on aiheellinen myös siksi, että teoksen illusorinen kolmiulotteisuus on hyvin vahva. Paradoksaalisesti Anderssonin joidenkin veistosten mustavalkeat viivat tai pallot ottavat tehoa pois plastiselta muodolta ja saavat katsojan havainnon keikkumaan tasopinnan ja kolmiulotteisuuden välillä. Taikureiden sukua tämä taiteilija.

Jaa teos