Kristian Krokfors

Coloured Andalucia

serigrafi • 41 x 79,5 cm

1999

kuva

STEREOTYP NATUR

Kristian Krokfors (född 1952) bygger upp sina målningar och grafiska alster av enkla former som om han hanterade legoklossar. Verkens motiv påminner både om byggda landskap och om landskap i naturtillstånd.

Till en början komponerade Krokfors i sina verk inbillad arkitektur på samma sätt som en arkitekt skulle rita axonometriska byggnader på ett stadsplaneområde. Ur de regelbundet planterade olivträden på bergssluttningarna i Andalusien föddes i sin tur tanken att använda också en trädgårdsliknande naturmiljö som utgångspunkt för målningarna.

Tjusningen i Krokfors konst döljer sig vid sidan av de starka, klara färgytorna i upprepningen av elementen på bilden och i den rytm som de skapar. Dessutom kunde landskapen vara verkliga, även om de är någon sorts miniatyrmodeller av en mer eller mindre overklig värld. Kritikern Otso Kantokorpi har träffande förknippat stilen i Krokfors verk med Giorgio de Chiricos metafysiska målningar från början av 1900-talet. Deras drömlika stämning, föremålens och byggnadernas långa skuggor är ett bra jämförelseobjekt för Krokfors alster, även om konstnären närmast betraktar sig själv som en abstraktiker. Formen, färgen och sammansättningen är då viktigare än verkens yttre eller inre motiv.

Coloured Andalucia väcker i vilket fall som helst frågan om människans inverkan på naturen. Måste den foga sig i en så strikt ordning och måste människans byggda omgivning vara så stereotypiskt tuktad?

Dela konstverket