Jalmari Ruokokoski

Dam

olja • 79 x 64 cm

1914

kuva

SNABB I ALLT

Det finns otaliga historier om Jalmari Ruokokoskis (1886-1936) bohemliv som kompis med kung alkohol och som den snabbt sinande plånbokens mästare. Ruokokoski höll 1913 en framgångsrik utställning i Ateneum. Alla hans verk såldes och festandet tog inte slut förrän de sista slantarna hade spenderats. Dag och natt stod en hyrbil framför konstnärens dörr och väntade på personer som behövde skjuts.

Framgången hade sina skäl. Ruokokoski målade färgstarkt, mustigt och obehindrat. I recessionerna av utställningen jämfördes hans verk rentav med renässansens glans: ”Vilken fantasi! Vilken mångsidighet! Som en trollstav eller renässansens mästare skulle ha skapat den friska sirlighet som dukarna utstrålar!”

Det han sett och upplevt ute i världen, i synnerhet i Paris, hade frigjort Ruokokoskis stil på 1910-talet. Dess färgrika expressionism tilltalade allmänheten. Ruokokoski blev en legend, likaså hans snabba arbetstempo. När han 1913 målade vid konstnärskolonin i Helsingör grundad av den danska skräddarmästaren Rydeng fabricerade han på fem veckor nästan 60 tavlor. De bildade de centrala verken på utställningen i Ateneum. Många nordiska konstnärer trivdes hos Rydeng, av de finländska särskilt Juho Mäkelä och Tyko Sallinen.

Kanske spåren av framgången i Ateneum ännu syns i de fina porträtten i produktionen året därpå. I självporträttet med hatt håller konstnären huvudet stolt på sned och blicken är mondänt fjärran, eller kanske ändå trött. Ruokokoskis italiensk-svenska hustru, trapetskonstnären Elvira Bono – cirkusen hörde till konstnärens favoritmotiv – hade lämnat honom och konstnären ansattes av skulderna från ett utsvävande liv. Oljemålningen ”Dam” från samma år är känsligt målad med sammetsmjuka drag, men modellens bleka nedstämdhet är uppenbar.

Konstnär Jalmari Ruokokoski

Konstnär Jalmari Ruokokoski

Dela konstverket