Juhani Linnovaara

Den stora ensamheten – Napoleon

serigrafi • 97 x 77 cm

1982

kuva

SPÖKDJURET I EUROPA

Napoleon poserar besynnerligt i Juhani Linnovaaras (född 1934) serigrafi. Napoleons båda händer är bakom ryggen i stället för som i otaliga officiella porträtt av honom, där han stuckit sin högra hand innanför skjortan. Det är fortfarande en bekant gest som upprepas, när man vill imitera en kejsare eller kejserlig makt.

Linnovaaras verk är trots sin komik skärande. Europas erövrare som led av storhetsvansinne har förvandlats till ett spökdjur, vars ögon i stället för från huvudet stirrar fram genom övre kanten av tvåhörningen (på franska bicorne). Huvudbonaden och människan har smultit samman till en icke-människa och från kartan över Europa som bretts ut framför figuren stänker blod på jackans fåll. Dessa ”spökdjur” har också senare väckt fruktan i vår världsdel. Linnovaaras verk är endast ett av hans många parodistiska porträtt. Markis de Sade, Solkungen, Madame Pompadour och andra berömdheter från historien har fått en ny gestalt. Linnovaara leker med det traditionella porträttets pompösa uttryck och gör maktens gester till åtlöje. Skämtandet är ändå inte den enda inslaget i Linnovaaras porträtt. Deras färger är läckert utsökta och formerna rik fabulering.

Linnovaaras stil innehåller många element som förenar honom med surrealismen, men han är snarare en fri fantastiker, släkt med sagoberättarna. Linnovaara är en enastående målare och grafiker. Han började sin bana som en av de yngsta konstnärerna i Finland.

En historia, en sann sådan, berättar att Linnovaaras mor råkade sitta i bussen bredvid konstnären Lennart Segerstråle och berättade för den ärevördiga professorn om sin begåvade 14-årige son. Ynglingen fick möjlighet att visa sina alster för Segerstråle, som blev förbluffad när gossen i stället för tecknade skisser kom med en sparkstötting full med oljemålningar. Linnovaara antogs på en gång till privatelev vid Finlands konstakademi. Segerstråle fungerade då som ordförande för akademins styrelse. Hans beslut kan inte klandras, eftersom Finland snart fick en konstnär som skördade internationellt anseende och visade att den finländska konsten inte behöver vara enbart allvarstyngd och bister. Också humor är tillåtet.

Dela konstverket