Kari Huhtamo

Från serien Smygtittaren

brons och stål

1974

kuva

TANKERO – INTE ALLS

Knappast har något ord med anknytning till en person blivit lika populärt som Ahti Karjala-vitsarnas ”tankero”. Det föddes av den dåvarande statsministerns fiktiva besök i en afrikansk djurpark, där det på skyltarna stod varningen: ”dangerous animals” (farliga djur). Ahti Karjalainen förmodades tala en knagglig engelska, varför yttrandet ”tankerous animals” sattes i hans mun.

Tankerovitsarna spred sig överallt i finländarnas talesätt. Juha ”Watt” Vainio spelade 1974 in stycket ”Tankero-tango”. Samma år gjöt Kari Huhtamo (född 1943) i brons och stål en skulptur som köptes till Finlands Banks samling och snabbt döptes till ”Tankero” (”Dangeroo”). Det är skäl att komma ihåg att Ahti Karjalainen varit medlem i bankens direktion sedan 1950-talet och bankens chefdirektör åren 1982–1983.

Huhtamos skulptur ”Smygtittaren” och tankerohistorierna har i själva verket inget att göra med varandra, såvida inte humorn. Kari Huhtamo tog redan på 1960-talet ut det bästa av den moderna konsten. Han gjorde lekfulla, ofta halvt abstrakta skulpturer och färgglada grafikblad. Deras lediga formspråk var emellertid välavvägt och uppfyllde alla estetikens krav i fråga om plastisk balans, spänning och form.I ”Smygtittaren” glimtar ett klassiskt tema, en figur som reser sig ur havet, en sjöjungfru eller en najad. Huhtamos jungfru har badat i kubismen och dess abstrakta efterdyningar och stiger ur vågorna lika gracilt som Viktor Janssons mer realistiska figur från 1940-talet i Esplanadparken. Tron på sjöjungfrur är av gammalt ursprung och går tillbaka till Assyrien för tre tusen år sedan. Då simmade i relieferna visserligen också manliga sjöjungfrur.

”Smygtittaren” är trogen sitt namn. Verket fångar den momentana stunden. De runda ögonen håller på att ramla ut ur det masklika, kubistiska ansiktet och hela skulpturen verkar gunga i en halvcirkelformad bana.
De senaste åren har Huhtamo allt mer mångsidigt studerat såväl den verkliga som den optiska rörelsens möjligheter. Hans rikliga konstruktivistiska produktion sträcker sig från omfångsrika offentliga skulpturer till smycken. Han är troligtvis den enda finländska konstnären som hållit en privat utställning i Moskvas berömda galleri Tretjakov.

Dela konstverket