Kain Tapper

Iso harmaa

puu • 164 x 120 cm

1984

kuva

Puun runoilija

Jos joku niin Kain Tapper (1930-2004)  on ”kansallistanut” modernin kuvanveiston kansainväliset innovaatiot suomalaiseen kuosiin. Hänen teoksistaan, olivatpa ne puuta, kiveä tai pronssia, voi jäljittää Henry Mooren veistosten plastisia, orgaanisia muotoja, Constantin Brancusin puuveistosten hiottua kubismia ja minimalististen veistäjien tilakappaleita. Vaikutteet ovat kuitenkin vain taustakohinaa, Tapperin veistokset ovat omaehtoisia ja omaperäisiä. Se on tunnistettu ja tunnustettu myös Suomen ulkopuolella. Tapperin käsittelyssä puumateriaalista ilmestyy milloin sumun lävitse kuultava aurinko, puun lehvästö, puron solina, tuulen humina tai kokonainen maisema, kosken äärellä sijaitseva Saarijärven kotikylä (”Leppäkallo I”, 1977).

Tapperin veistokset ovat yhdellä kertaa sekä esittäviä että abstrakteja. Hänen teostensa luonnonilmiöt on tulkittava hienovaraisten pintatekstuurien ja patinan vaihtelusta. Pinnan uurteiden ja viiltojen salaisuus ei ole pienessä nyhräämisessä vaan taidokkaassa kirveen käsittelyssä. Se oli osin perintöä taiteilijan isän kirvesmiestaidoista.

”Iso harmaa” on patinoitu ja maalattu reliefi. Siitä hahmottuu hieman kallellaan oleva suorakaide. Se näyttää aitan ovelta, jonka eteen katsoja astuu. Tai sitten on kysymyksessä sisätila. Tunnelmallinen teos näyttää ilmentävän kesäyön hämärää, mutta pelkästä kotoisesta romantiikasta ei ole kyse. ”Iso harmaa” on Suomeen kuvanveiston harvinaisia kommentteja Kasimir Malevitsin kuuluisaan maalaukseen Valkoinen valkoisella. Olisikohan Tapperin veistoksesta luettavissa huvittunutta ironiaa modernismin ikonista teosta kohtaan.

Taiteilija Kain Tapper

Taiteilija Kain Tapper

Jaa teos