Mauri Favén

Kolme ulottuvaisuutta

öljymaalaus • 124 x 124 cm

1966

kuva

Viilto kankaalla

Mauri Favénin (1920–2006) maalaus tulkitsee elegantilla tavalla ikiaikaista pulmaa siitä, miten esittää kaksitasoisella pinnalla kolmiulotteista maailmaa. Renessanssin taiteilijat kehittivät tarkoitusta varten harhanomaisesti todellisuutta jäljentävän perspektiivikuvan, kun sitä vastoin modernin, ei-esittävän taiteen yksi lähtökohdista oli palata maalaamisen perustaan, tasopintaan. Usein se merkitsi suorakaiteisten muotojen ankaraa sommittelua.

Favénin maalauksessa kolmiulotteisuus ilmenee kolmella tavalla: sininen ”levy” näyttää irtoavan seinäpinnasta, johon puolestaan näyttää uurtuvan syvä viilto. Eikä tässä kyllin: seinäpinta irtoaa maalauksen pohjasta kolmen viivan avulla ikään kuin viilletty taso ja sininen levy muodostaisivat omat levynsä ja maalauksen pohja omansa. Teoksen juoni jatkuu vieläkin pidemmälle. Reunoilla kulkeva viiva piirtää levyn, jonka perspektiivi on teoksen alaosassa erilainen kuin yläosassa. Neliömäinen levy vääntyy siten katsojan havainnossa kahteen eri suuntaan. Tämä vaihtoehtoisuus pitää maalauksen optisessa liikkeessä.

Favén näyttää siis yksinkertaisilla keinoilla tilailluusion monimutkaisuuden ja kohtelee samalla hieman ilkikurisesti taidetta, joka suosii kireitä geometrisia muotoja. Sininen ”levy” vaikuttaa liehuvalta paperilta tai kankaalta, ja ”viilto” leikittelee italialaisen taiteilijan Lucio Fontanan idealla. Tämä veti palettiveitsellä kankaisiinsa viiltoja ja sai näin aikaan todellisen kolmiulotteisen pinnan. Favén kommentoi Fontanan viiltoja pensselinsä vedoilla.

Jaa teos