Yngve Bäck

Kukkia maljakossa

1957

kuva

Yngve Bäckillä olisi niukasti kilpailijoita, jos pitäisi valita suomalainen taiteilija, jonka maalauksissa valon ja värin hehku on loistokkaimmillaan. Eero Järnefeltin koulima taiteilija aloitti uransa tavanomaisin naturalistisin keinoin, mutta Pariisin opinnot ja kansainvälinen kokemus muuttivat hänen tuotantonsa suunnan kokonaan. Läpikuultavat, hohtavat värit alkoivat hallita Bäckin tuotantoa. Monista aikalaisistaan kuten Unto Pusasta hänen työnsä erosi suhtautumisessa viivaan ja geometriseen jyrkkyyteen. Bäckin maalaukset ovat rakenteellisesti selkeitä ja dynaamisia, mutta useimmiten hän jätti väripinnat vaille tiukkaa rajausta ja jätti niiden väliin vaaleaa pohjaa. Värit saivat loistaa vapaasti ja itsenäisesti.

Bäckin tuotantoon kuuluu paljon kesäisiä aiheita, puutarhoja, kukkia, puita ja maisemia. Ne eivät silti ole pelkkää ajatonta tunnelmointia valon keskellä. Bäckin taide on myös urbaania. Torinäkymät, autot ja raitiovaunut sitovat sen arkiseen todellisuuteen. Kaikkein rankimmat Bäckin teemat liittyvät sotaan. Hän maalasi 1944  vaikuttavan allegorisen teoksen ”Sodan sävel”. Sen tekninen hirviö on kaukana elämän ja värin kepeydestä. Myöhemminkin Bäck kommentoi teoksissaan suuria konflikteja kuten Vietnamin sotaa ja Tsekkoslovakian miehitystä.

Jaa teos