Jalmari Ruokokoski

Nainen

öljymaalaus • 79 x 64 cm

1914

kuva

Kaikessa nopea

Loputtomat ovat tarinat Jalmari Ruokokosken (1886-1936) boheemielämästä kuningas alkoholin kaverina ja nopeasti tyhjentyvän lompakon mestarina. Ruokokoski piti 1913 menestyksekkään näyttelyn Ateneumissa. Kaikki hänen teoksensa myytiin, eikä juhlinnasta tullut loppua ennen kuin viimeiset rahat oli kulutettu. Yötä päivää vuokra-auto seisoi taiteilijan oven edessä odotellen kyytiä tarvitsevia.

Menestykseen oli syynsä. Ruokokoski maalasi värikylläisesti, mehevästi ja sujuvasti. Hänen teoksiaan verrattiin näyttelyarvioissa jopa renessanssin loistoon: ”Mikä mielikuvitus! Mikä monipuolisuus! Kuin taikasauva tai renessanssimestarit olisivat luoneet tuon kankaista henkivän raikkaan koristeellisuuden!”

Maailmalla, erityisesti Pariisissa koettu ja nähty oli vapauttanut Ruokokosken 1910-luvun tyylin. Sen värikäs ekspressionismi vetosi yleisöön. Ruokokoskesta tuli legenda, samoin hänen työnsä nopeudesta. Maalatessaan 1913 tanskalaisen räätälimestari Rydengin perustamassa taiteilijakoloniassa Helsingörissä Ruokokoski tehtaili viidessä viikossa melkein 60 taulua. Ne muodostivat Ateneumin näyttelyn keskeiset työt. Rydengin luona viihtyivät monet pohjoismaiset taiteilijat, suomalaisista erityisesti Juho Mäkelä ja Tyko Sallinen.

Ehkä Ateneumin menestyksen jäljet ovat vielä näkyvissä seuraavan vuoden tuotannon hienoissa muotokuvissa. Lakkipäisessä omakuvassa taiteilijan pää on ylpeästi kallellaan ja silmien ilme mondeenin etäinen tai ehkä sittenkin väsynyt. Ruokokosken italialais-ruotsalainen vaimo, trapetsitaiteilija Elvira Bono – sirkus kuului taiteilijan lempiaiheisin – oli lähtenyt tiehensä, ja huikentelevan elämän velat ahdistelivat taiteilijaa. Samana vuonna maalattu ”Nainen” on herkästi toteutettu samettisin vedoin, mutta mallin kalpea alakuloisuus on ilmeinen.

Taiteilija Jalmari Ruokokoski

Taiteilija Jalmari Ruokokoski

Jaa teos