Leena Luostarinen

Sillalla tanssijat

öljymaalaus • 100 x 120 cm

2012

kuva

Sisarusten tanssi

Kaksi naista tanssii silmät alas luotuina yön tummaa taustaa vasten. Tanssi esitetään puutarhassa, jonka lampea ylittää koristeellinen silta. Tanssijoiden pitkähihaiset puvut ovat Kiinan Tang-dynastian (618–907 jKr.) tyyliä samoin kuin korvakkeiset päähineet. ”Pitkien hihojen tanssi” on kuitenkin vielä vanhempaa juurta.

Kiinan historiassa Tang-dynastia oli musiikin ja tanssin kulta-aikaa. Alan koulutuksesta, laadusta ja kehityksestä vastasi erityinen hovin ministeriö. Leena Luostarisen (1949–2013) maalaus ei kuitenkaan kommentoi Kiinan dynastioiden kulttuuriorganisaatioita, vaan sillä on henkilökohtaisempi sisältö. Punapukuisen tanssijan kasvot ovat taiteilijan omakuva, ja sinipukuiset kasvot kuuluvat hänen sisarelleen Lauralle. Leena Luostarinen matkusti paljon Aasiassa, ja hän tunsi hyvin Kiinan taidetta ja historiaa. Taiteilijan luonnoskirjat täyttyivät matkahavainnoista, joista monet siirtyivät maalausten aiheiksi. Luostariselle on varmasti ollut selvää, että sirot, pitkähihaisia tanssijoita esittävät savifiguurit ovat hautaesineitä. Samaan tapaan kuin muinaisessa Egyptissä Kiinan eliitin haudat täytettiin esineillä, joiden tehtävänä oli varmistaa tämänpuoleisen hyvä elämä tuonpuoleisessa. Näitä esineitä kutsuttiin nimellä ming qi, henkiesineet.

”Tanssijat sillalla” on maalattu voimakkain vedoin ja sommiteltu symmetrisesti, mikä on omiaan korostamaan tunnelman rituaalista juhlavuutta. Tanssijat eivät katso toisiinsa, mutta heidän liikkeensä kuuluvat yhteiseen koreografiaan. Erillisyys ja yhteisyys näkyvät samassa kuvassa. Kaksoismuotokuva on maalattu 2012 ja kuuluu taiteilijan loppukauden tuotantoon. Maalauksen tasoja on monta. Koloristinen ja dekoratiivinen sommitelma on taitajan työtä. Rivakat siveltimenvedot tekevät taiteilijan fyysisen läsnäolon helpoksi kuvitella.

Elämäkerran perspektiivistä ”Sillalla tanssijat” on eräänlainen hyvästijättö sisarelle, ei välttämättä täysin tietoinen. Elämän tanssin tummaa ironiaakin siitä voi lukea samaan tapaan kuin Edvard Munchin maalauksista.

Leena Luostarisen suuren yksityisnäyttelyn otsikko ”Tiikerinpiirtäjä” viittasi taiteilijan keskeiseen aiheeseen, suuriin kissapetoihin, joista tuli hänen alter egonsa. Näyttely pidettiin Helsingin Taidehallissa alkuvuodesta 2013, ja se jäi terveysongelmista kärsineen taiteilijan viimeiseksi.

Jaa teos