Marianna Uutinen

Utan titel

plast och akryl • 160 x 180 cm

2011

kuva

DE DRAPERADE VECKENS FEST

Marianna Uutinens (född 1961) tavla är målad på skrynklad plastfolie med färger som domineras av guld och silver. Plastens veck väcker till liv konstens gamla historia och strävan att skildra drapering. Denna inriktning nådde höjden av sin utveckling inom det hellenistiska bildhuggeriet, och dess senare blomstring i medeltidens gotiska skulpturer framhävde bland annat den kostbara elegansen i Jungfru Marias klädsel. Marianna Uutinens målning innehåller inga religiösa referenser, men tack vare de glänsande färgerna betonas självfallet veckens solennitet.

Användningen av plast är inget nytt i konsten, men Marianna Uutinens målning spränger gränsen mellan ”hög” och ”låg”. Ett billigt material kan vara ett lika ädelt underlag för en målning som en linneduk. Glansfärgerna är också en form av gränsöverskridning. Den modernistiska konsten har ansett att metallglans hör till kategorin av dekorativa effekter och undvikit att använda dem. Det feministiska perspektivet klassificerar i sin tur modernismen som ett uttryck för en mansdominerad, patriarkalisk kultur, vars ideal måste förkastas. Alltså glittret till heders.

För inte så länge sedan spritsade Uutinen akrylfärg på olika föremål. Intrycket var överraskande och okynnigt, och också där gömmer sig ett feministiskt budskap. När hon sprutade ett neongrönt akrylband på en pall designad av Alvar Aalto, gjorde Uutinen ett symboliskt fadersmord genom att med kvinnlig teknik förstöra ett manligt och modernistiskt designföremål.

Dela konstverket