Anna Retulainen

Veneretki

2017

kuva

Ensin näkyy reiluja siveltimenvetoja ja voimakkaita, silmiä lämpimästi hierovia värejä. Vasta sitten muodot ja tapahtumat alkavat hahmottua. Tämä on tyypillinen prosessi Anna Retulaisen ekspressiivisten maalausten katsojalle. Myös Suomen Pankin kokoelmaan hankittu ”Veneretki” (2017) vaatii aikaa, jotta teoksen kuvaama tilanne selkenee, myrskyävä meri, mahonkiveneen punaruskea kokka, taustan purjeet. Kertoessaan pankin henkilökunnalle maalauksensa sisällöstä taiteilija täydensi sen yksityiskohtia: ”Huomatkaa, että jätin etulasin teokseen.”

 

Anna Retulainen kuvaa maalauksissaan todellisia tapahtumia ja näkymiä, mutta nojaa pääasiassa muistikuviin, niiden taltioimiin väreihin, muotoihin ja tunteisiin. ”Veneretkelläkin” on taustana tositapahtuma, taiteilijan ja hänen ystävänsä myrskyisä merimatka Sipoon edustalla. Aurinko paistoi, mutta tuuli oli kovaa, eikä kummallakaan veneilijällä ollut juuri navigointikokemusta. Purjehdus kuitenkin päättyi onnellisesti ja sen jännityksestä tuli maalauksen käyttövoima.

Piirtämisellä on Retulaisen työssä tärkeä tehtävä. Piirtäminen antaa muistille hahmon. Vieraillessaan 2016 Suomen – Saksan instituutin taiteilijana Retulainen totesi: ”Piirrän, jotta muistaisin ja uskoisin tapahtumat todeksi.”

Jaa teos